Modernt artistskap – går det att tjäna pengar på att släppa musik? Radio, TV, streaming, merch och live konserter. Visst finns det sätt att tjäna pengar på ditt artistskap. Lyckas du naila en hit eller gör musik extremt specialutformad för spellistor och verkligen får med låtar på de där listorna – det kan göra hela grejen! Men om man inte når spellistorna, hur ska du göra då? Ja, du måste börja tänka utanför boxen!
Vänta inte på allt runtomkring – börja agera!
Ifrågasättningen kring att det ska bli bättre ersättning för artister och kreatörer för streaming från digitala plattformar är i ropet, sen länge. Men som artist kan du samtidigt inte vänta på att lagar och förändringar ska gå i lås. Du behöver börja tänka “vad kan jag göra mer för att tjäna pengar”? Visst kan du jobba på lokala bensinmacken eller mataffären, men vill du inte hellre utveckla ditt artistskap på fler sätt än att bara släppa musik?
Vad innebär ett “modernt artistskap”?
Du behöver börja tänka som en entreprenör! Att bara förlita sig på att din musik ska dra in pengar i vår nutida streamingera med 100.000 låtar som släpps på Spotify varje dag (!) det är inte särskilt motiverande. Eller smart heller för den delen. Här måste det alltså till kreativitet och fantasi hur du kan utveckla ditt musikentreprenörskap till att handla om mycket mer än bara musiken.
Börja tänk som en entreprenör!
Hur gör man det då? Ja, det korta svaret är: Att du hela tiden ser möjligheter och inte hinder. Möjligheter att utveckla små idéer till projekt vidare till en business. Det går förstås att vrida och vända på ordet entreprenörskap till oändlighet. Men det är inte särskilt komplicerat. Du behöver stoppa in fler järn i elden helt enkelt så du får fler ben att stå på istället för enbart musiksläpp och förhoppningar om att tjäna ihop till ett villa-köp som artister, låtskrivare och producenter kanske fick till “förr”.
Hur och var börjar jag???
Ja du måste helt enkelt börja med att bara tänka – utanför boxen – och vända ut och in på kanske både dina eller ålderdomliga förutfattade synsätt kring vad artistskap varit men inte längre är! Detta måste du våga ge dig på! Fundera, analysera och börja tänk i nya banor. Att artistskap idag inte är heligt att bara handla om musik. Men jag vet, det kan kännas ovant! Vi som är passionerade kring att skriva och producera musik, vi vill ju just göra det vi är bra på. Dvs att skriva och producera musik!! Så det blir lite rundgång här. Men, om du kan komma runt det här och se på dig själv lite objektivt och ur ett större perspektiv – vad är du bra på mer än musik? Och finns det saker du är bra på som är relaterat till musik eller kreatörskap? Här kan du läsa mer om entreprenörskap vad det är!
Utöka artistskapet till ett musik-entreprenörskap!
Att du ska bli mer av en entreprenör, influencer eller företagare i ditt tänk innebär inte att du ska avsluta ditt artisteri. Du ska snarare utöka ditt artisteri att omfatta mer och fler delar att tjäna pengar på. Traditionella tillskott som merch eller live intäkter är fortfarande funktionella givetvis. Men här menar jag att du ska tänka lite mer business och som en företagare. Låt oss ta exemplet att du varit artist ett tag – du är alltså rutinerad och erfaren. Hur vore det om du skulle lära artistdebutanter hur de ska komma igång? Genom coaching, kurser eller kanske föreläsa på artistutbildningar. Du skulle alltså tjäna pengar bara på den erfarenhet du redan har. Du är fortfarande artist och du tjänar fortfarande pengar på ditt artistskap, är du med?
Låt fantasin flöda, gör projekt, testa och utveckla!
Ovan exempel är bara ett. Det finns förstås hur mycket möjligheter som helst. Kanske kan du läsa in audioböcker? Dvs jobba i studio i olika former. Kanske har du en egen studio där du kan spela in andra? Företag kan ha de bättre ekonomiska förutsättningarna för musik- och inspelningstjänster så val av målgrupp är förstås viktigt. Är du bra på anordna events och partyn – kan du kanske bli event arrangör rentav? Eller bokare? Att tjäna pengar på helt andra saker än musikbranschrelaterade yrken eller projekt går ju alltid. Är du passionerad kring just artisteri kan det kanske vara inspirerande att hitta delar av artistkedjan (musik, studio, produktion, live, event, PR, marknadsföring, design, skivbolag etc) som skulle passa dig att lägga till som inkomstmöjlighet?
Modernt artistskap – bygg och vidareutveckla ditt varumärke!
För att du ska utveckla andra delar och tänka entreprenörskap innebär inte att du ska bli passiv kring ditt faktiska artisteri och hjärtat i maskineriet. Ska du ha en chans att hänga med och växa även som modern artist 2023 och jobba för att sprida din musik behöver du jobba kontinuerligt med smarta strategier kring hur du bygger ditt varumärke som artist! Det tillsammans med genomtänkta releaser där du för varje gång bildar relationer med bloggar, spellisteläggare, samarbetar med andra kreatörer etc kommer ge dig framgång. Om du kommer tjäna tillräckligt med pengar på enbart ditt artistskap kanske återstår att se. Men du ska självklart satsa på det! OCH på ett entreprenörigt tänk och business parallellt!