Bloggartikel

Varför du ska ha ett snyggt och genomtänkt skivomslag!

Dåtiden skivomslag i vinyl, kommer du ihåg? Riktiga work of arts många gånger. Fanns det inte tid i skivbutiken att provlyssna på skivan hände det att man köpte ny musik ovetandes om vad det va, BARA på skivomslaget!!

Kommer du ihåg dåtidens skivomslag, du vet vinylskivorna du kanske fortfarande har kvar i någon gömma hemma? Minns du att många omslag va så snygga! Verkligen a work of art. Något som följde med vidare till CD eran. I skivaffären kunde man provlyssna på skivor men man va ju tvungen att välja ut några. Det skulle ju bli praktiskt omöjligt att lyssna på tusentals skivor i affären och fler stod alltid på kö otåligt väntandes på sin tur. Så visste man inte vad det va för musik – då valde man efter omslaget. Vad det såg ut att vara för musik och upplevelse jag skulle få.

Skivomslag provlyssna i butik

Va så genomtänkt du kan i ditt artisteri – på alla plan!

Så varför det är viktigt med ett snyggt och genomtänkt skivomslag är förstås för att du alltid ska försöka förstärka din musik och ditt artistskap ytterligare. Lite mer, lite till, lite tydligare, ännu mer tydligare. Ju bättre och mer du kan nå lyssnaren och skapa nya fans desto bättre, eller hur? Så räcker det med bara ett bra skivomslag då, en bra låt och ett enda inlägg i sociala medier när du har din release på Spotify? Kommer det ge dig allt du drömt om i resultat? NEJ! Självklart inte!😁 Men, som jag ofta återkommer till, det räcker inte med musiken i sig idag. Du måste vara om dig och kring dig i allt kring ditt artistskap! Om så det handlar om ett genomtänkt skivomslag!

Rätt skivomslag kan i sig göra så din musik säljer mer!

Såsom jag beskrev i början av den här artikeln så är det alltså så enkelt att ett snyggt och genomtänkt skivomslag kommer dra till sig blicken. Ett skivomslag som ger en känsla eller upplevelse kommer väcka ännu mer nyfikenhet. Förstås är det superviktigt att omslaget, bilden eller illustrationen talar om för åskådaren vad den här musiken handlar om i störst möjliga mån. Med det inte sagt att du själv ska vara med på omslaget. Men fundera alltid över vad som bäst representerar din låt, du och/eller en illustration av vad musiken och vad för känsla som är den viktiga att förmedla.

Produktifiera ditt skivomslag
Skulle du köpa musiken vars skivomslag såg ut så här om du inte visste vad det va för musik?

Be andra berätta vad de får för känsla av din musik!

En hjälp på traven i hur du kan tänka kring design och illustration av din låt och singelsläpp inför produktionen av ett skivomslag är att ta hjälp av någon annans spontana åsikt. Någon vän eller bekant eller kanske random person – hur uppfattar de din låt och tycker de att ditt tänkta skivomslag matchar det? Om inte, hur skulle den här personen tycka att skivomslaget borde se ut?

Va öppen för idéer från andra människor eftersom det ju är dom som ska lyssna och vilja köpa din musik. Spara ner den och lägga till den i sina spellistor osv! Så även om förstås är konstnären här – så spelar det roll vad andra tycker OM du vill att din musik ska upptäckas. Om det bara så är så enkelt som genom ditt snygga skivomslag!

Superliten ikon på Spotify – tänk på designen!

Som du vet är det inte lika enkelt att såsom vinylskivorna förr (stora och rymliga!😁) se vad det faktiskt är för motiv på dagens digital cover arts! Så tänkt smart – gör du ett väldigt plåttrigt och kanske otydligt omslag som förvisso kan vara snyggt i fullt format – kan du göra ett liknande alternativ fast renare och luftigare? I det program du använder för att designa vare sig det är Canva eller Photoshop eller liknande, se till att föminska ner ditt skivomslag så du ser det pyttelitet. Det hjälper dig att ta beslut om ditt skivomslag är för otydligt och därmed inte når fram med sitt budskap.

Logotype eller inte logotype på ditt skivomslag?

Helt upp till dig. Personligen gillar jag logotyper i alla sammanhang. Förstår ihop med det personliga. Både bild och logo alltså! Du tillsammans med en återkommande logotype förtydligar ditt varumärke inte bara på Spotify utan överallt. Vitsen är ju att “den stora massan” till slut ska känna igen dig i olika former. T ex veta din image, vilken som är din logotype och hur din musik låter.

Skapa igenkänning!

Massa mer än så ingår givetvis när du bygger ditt varumärke som artist, men du förstår hur jag menar. Att skapa så mycket igenkänning och återkommande design, stil och känsla är ett smart och enkelt sätt. Kanske behöver man inte blåsa upp en logotype så som jag gjort i mitt artistprojekt FRIID, men visst ser du tydligt vad det står där på Spotify? Även fast skivomslagets ikon är jätteliten!

FRIID skivomslag Vi ägde världen
Tycker du jag lyckats förmedla känslan i bilden och omslaget som jag sjunger om i singeln “Vi ägde världen”? Lyssna och skriv en kommentar om du vill – vore utvecklande att höra din input!😀

Typsnitt och färger spelar också roll!

Beroende på vilken färg eller vilket typ av typsnitt du använder så kommer du vare sig du vill det eller inte påverka andra människors uppfattning. Hur färger påverkar oss är intressant och utvecklande läsning. Här i artikel gällande möbler och hemmet och här hittar du mer information om färger ur psykologisk aspekt.

Hur val av typsnitt påverkar kan du läsa mer om i ex den här artikeln. Väldigt intressant om du frågar mig, men så är jag ju lite av en design-nörd också. Förstås är det därför som jag är den mångsyslare jag är med tjänster inom alltifrån singel koncept till designtjäsnter! Jag verkligen älskar både typsnitt, färger och detaljer! För att inte tala om logotyper!😂 Både av formskäl men också för möjligheten att sända olika budskap på ett otroligt enkelt sätt!

Storlek på skivomslag

Enligt Spotiyfs egna rekommendationer gäller en minsta storlek på 640×640 pixlar, och de anger vidare att bilden kan vara i format tif, jpg eller png. Men de flesta aggrigatorer dvs digitala distributörer kräver ofta en storlek 3000×3000 pixlar i upplösningen 300 dpi. Gör så stor och bra kvalitet du bara kan på ditt skivomslag – även om det är digitalt – det är mitt tips! Tänk att du ska kunna printa skivomslaget på ex en affisch när du har ett live-gig på gång eller i andra sammanhang när bilden/omslaget ska användas så är det alltid bra att ha en korrekt fil och kvalitet att utgå ifrån. Att förminska printkvalitativa bilder för webben kommer vara ditt minsta bekymmer!

Huruvida din digitala distributör rekommenderar just ovan nämnda mått på 3000×3000 bör du ta reda på först. Det kan skilja mellan olika distributörer givetvis. Det hela handlar mer om tänket så får du kika på exakta detaljer hos just din aggregator.

Förhoppningsvis har du nu fått lite nya uppslag och tankar kring varför det är superviktigt med ett snyggt och genomtänkt skivomslag – låt fantasin och kreativiteten flöda på nästa gång du skapar ditt!

Ditte & Companies Ditte Lindbom

Härligt att du läste hela inlägget!

Jag pratar gärna mer om ämnet och svarar på frågor per mail!

Den gärna den här artikeln!

Facebook
Email
LinkedIn