Kontakta mig!

Bloggartikel

Vill du växa i dina sociala medier, skapa följare och därmed framtida kunder behöver du lära dig skapa rätt innehåll! Internet och sociala medier dräller verkligen av oräkneliga aktörer och kreatörer som alla vill sälja in sin grej. Så hur ska just du nå ut då? Det kanske kan kännas svårt eller övermäktigt men det är egentligen inte så svårt.

Du behöver börja se sociala medier för vad de är – sociala – och tänka efter vad som får dig själv att stanna upp i det sociala flödet i alla appar.

Förtydliga dig och din grej!

Att bara skapa innehåll för dina följares värde enbart ska du ju inte göra. Nej, vitsen är förstås att dina följare också ska bli dina framtida kunder eller fans. Fö som företagare, artist eller kreatör är det förstås så att du ju vill sälja något i någon form. Tjänster, produkter, böcker, musik, konserter etc.

Principen är faktiskt detsamma oavsett vad du vill promota som soloentreprenör. Det är DIG själv och DIN grej du behöver börja fokusera på, så du får en bra koll på ditt eget varumärke och vilka dina kunder, fans eller följare faktiskt är. Eller snarare – till vilka du vill vända dig och därmed hur du ska uttrycka dig. Mer om hur du kan tänka kring att forma ditt varumärke hittar du i artikeln förtydliga ditt varumärke

Skapa upplevelser som triggar känslor och behov

Kommer du ihåg att det brukade gå en coca-cola reklam kring jul på tv. Det va en släde, renar som swishade förbi och så öppnades det en sån där superkall och frostig coca-cola… Mmm… alltså så sugen man blev på cola då! Eller när du suttit och väntat på biofilmen och så kommer Snickers reklamfilm och även jag som inte tycker Snickers är den godaste chokladen vill genast springa ut till bio-godis-butiken och köpa en! Kanske lite off topic men ändå inte – för du behöver liksom skapa den här upplevelsen, känslan och behovet hos dina följare! De ska förstås “springa” och köpa dina tjänster och inte Coca-Cola eller Snickers😁… men ja du förstår jämförelsen!

Content som skapar en upplevelse

Låt oss säga att du är en oetablerad artist som vill sälja konsertbiljetter till din allra första release konsert. Vi förutsätter att du har en begynnande fanbase för du har väl kört igång med sociala medier innan du börjar släppa musik?😉 Troligtvis har du dock kanske inte fått ihop någon jättemängd människor ännu som kommer vilja köpa biljetter till den här konserten med musik de inte ens hört.

Din produkt i det här fallet är ju du och din musik – du behöver alltså hitta ett sätt att nå dina följares behov och känslor genom att visa vilken upplevelse de kommer få om köper biljetter och kommer på den här konserten.

Så hur gör du? Helt “nobody” och nu vill du få ihop inkomst på din grej och samtidigt börja etablera din musik. Just artistskap och att tjäna pengar på sitt artisteri som oetablerad artist är extra svårt. Därför tog jag ett riktigt klurigt exempel på hur man kan tänka. Det skulle vara samma sak för dig som företagare när du vill sälja biljetter till ditt event i någon form eller publik till din föreläsning.

Åter till konserten. Nu måste kreativiteten köras igång, hur kan du komma igång och skapa ett innehåll i dina sociala medier som kommer göra att massan dvs vem som helst – fans or not – vill komma på den här konserten? Du vill ju nå så många du kan!

Nu skissar jag spontant här, det finns såklart många sätt att göra det på. Men tänk beach, sommarvärme, iskall dricka, bad, beaachvolley och korvgrillning över öppen eld. Kanske delar du ut en goodie bag med något genomtänkt, och varje person som kommer får en rolig överraskning (vad skulle du hitta på för överraskning?). Kanske kör du både full konsert med band eller rentav unplugged för en riktigt unik release av din debutmusik exklusivt för publiken som kommer till releasekonserten?

Visst, det här är förstås ett “event” som kräver en massa. Rätt väder, en “perfekt” plats, praktiska förutsättningar osv. Men nu låter vi fantasin flöda lite. Din faktiska konsert kanske sker på Mosebacke i Stockholm eller hemma i ditt vardagsrum eller online. Det viktiga är tänket! Hur kan du skapa en upplevelse på ditt konto som går i linje med ditt varumärke och tjänster och som gör att dina följare eller fans faktiskt tar nästa steg och vill köpa din produkt?

Så hur ska du nu jobba i förväg för att faktiskt sälja din produkt? Jo, långt före den här konserten kan du i dina sociala media kanaler verkligen sätta en stämning hur det kommer vara den här somriga supermysiga dagen dit alla är välkomna oavsett ålder eller musiksmak för att bara ha de så himla nice! Med din musik på ditt event – en oförglömlig dag på beachen!! 🏖️☀️🐳

Skrolla upp till artikeln start och så kikar du på alla bilderna en gång till. Vad får bilderna dig att känna? Blir du sugen på att stryka fötterna genom den varma sanden, kanske ta ett dopp, kika på de som spelar beachvolley eller kanske vara med? Gott med en grillad korv, eller hur! Och visst blir man lite nyfiken på han som ska spelar något på gitarren! Dj:n kör hits, det är sommar och folk är bara så glada!☀️🎶

Kommer du följa det här kontot “ändå”?

Om vi backar hela idén och bara funderar på den här killen med gitarren. Låt oss säga att det är hans artistkonto vi ser på när vi tittar på bilderna ovan. Även om det inte finns någon konsert så är det här himla inspirerande bilder som får oss att känna massa olika saker, eller hur? Frihet kanske, längtan efter sommaren och lust att lyssna på musik kanske eller leta upp någon konsert man vill gå på.

Jag skulle definitivt följa ett konto med inspirerande bilder och en inspirerande person vilket skulle innebära att jag också kommer lyssna på hens musik när den väl släpps – jag gillar ju kontot, personen – varumärket! OM jag sen gillar musiken och “köper produkten” beror ju på min personliga smak såklart. Så kanske blir jag inte en kund eller ett fan till den här artisten – men jag blir en följare! Och vem vet, kanske gillar jag nästa låt och köper en biljett till nästa beach-konsert?🏖️

Jobba både fiktion och real!

Att skapa ett upplevelserikt innehåll kommer få din följarskara att både komma igång, utökas och till viss del bli dina kunder. Vad ditt varumärke ska förmedla för känsla är viktigare än att bilder du använder är tagna på din egen balkong, boende eller på gräsmattan hela tiden – tänk utanför boxen. VAD vill du förmedla för känsla hos dina kunder, vilket behov vill du att de ska känna som kommer leda dem till ett behov av att köpa just dina tjänster? Fundera vad du själv upplever som lockande och vad som gör att det lockar dig. Ditt behov förstås – men hur når företaget dig?

Låt kreativiteten flöda!🤩

Ditte & Companies Ditte Lindbom

Härligt att du läste hela inlägget!

Jag pratar gärna mer om ämnet och svarar på frågor per mail!

Den gärna den här artikeln!

Facebook
Email
LinkedIn