Kontakta mig!

Bloggartikel

Så får du ihop alla dina “bollar i luften”!

Har du många bollar i luften och svårt att få till en vettig tillvaro i din business? Det är lätt hänt att det blir varken hackat eller malet när man har många järn i elden. Men det går att spreta i sin business och ha det så där himla härligt som vi mångysslare vill - med rätt strategier!

Är du liksom jag den där mångsysslaren som liksom hela tiden får en ny superbra idé eller alltid har ytterligare ett nytt spännande projekt på G? Med tusen olika kepsar på och alla mina järn i elden vet jag precis hur det är!😂 Därför vill jag nu gärna dela med mig av lite strategier som hjälpt mig både minska och öka intensiteten i min verksamhet på samma gång genom dels fokus och prioritering men också genom att förädla delarna i min business. Helt enkelt hur jag fått mina tusen järn i elden att bli tusen SMÅ järn i elden!

Du kan ha 1 varumärke trots flera “järn” i verksamheten!

Som mångsysslare sen forever och med det alltid många bollar i luften samtidigt har jag verkligen fått öva på att skapa smarta strategier och lära mig säga “ja” och “nej” och “absolut inte” till saker! Framförallt de senaste åren och framförallt för att få ihop mitt Ditte “alla mina jag” Company. Till en början kändes det omöjligt att få ihop “allt”. Alla andra brast oftast ut i att “det kommer aldrig gå” och “du kan inte driva så där många saker från ett och samma varumärke”.

Alltså, jag fattar ju 100% att man ibland ska eller bör göra på andra sätt. Jag har försökt ett antal år att dela upp det, men det kändes inte rätt för mig helt enkelt. So far är nu min slutsats att ja – du kan ha tusen järn i elden! Men det handlar om hur du har det. Å du – kan jag få ihop det då kan du!💪

järn i elden eller bollar i luften

Alternativet är att splitta upp det i under-verksamheter

Trots allt hade jag ju svårt att följa mitt hjärta med 1 enda varumärke under lång tid. Så jag testade att göra olika “företag av det, olika sociala kanaler och “under-företag”. Detta då i min enskilda firma. Me, myself and I liksom. “Alla mina jag” fick portioneras ut till diverse webbsidor och sociala konton. Det kändes bra medan jag gjorde det. Jag menar, det är ju inte direkt svårt att nischa ETT varumärke, skriva copy och göra content i sociala medier eller på en webbsida för bara EN enda grej! Så enkelt och härligt liksom!

Bollar i luften splittas upp i under-verksamheter

Jag tycker fortfarande det skulle vara skönt om det vore så – att jag bara ville göra EN sak. EN nisch. Men det är ju inte så läget ser ut. Det spretar på rätt bra och jag insåg att flera sociala media kanaler, nej det va inte min grej! Jag hade då precis dragit igång mitt artistprojekt FRIID och satsade lite på att göra bra innehåll på både den och flera kanaler en period. Men.. jag insåg direkt att jag kommer ALDRIG orka hålla igång flera kanaler på det här sättet!🥵

FRIID som är lite av mitt hobbyprojekt ska ju kanske inte heller ha den aktiviteten online som jag hade då. Jag ville mer testa mina splitt-idéer med lite olika kanaler igång samtidigt och känna hur det kändes. Jag fick onekligen bra svar av testet. NO – not the right way for me!

Hur hanterar man en business med många bollar i luften då?

Till att börja med måste jag ställa dig den här lite jobbiga frågan (till oss redan obeslutsamma figurer) och det är – ÄR DU SÄKER PÅ ATT DU VET VAD DU VILL? I know, den är jobbig! Jag kan fastna i den loopen fortfarande ibland själv. För NÄR sjutton är man SÄKER liksom…🤣 Never….! Nej, men skämt åsido. Om du verkligen har vänt och vridit på alla dina bollar i luften och “vet” att du verkligen vill göra alla de här sakerna. Ja, då är det faktiskt bara en sak som gäller. Att börja sortera, prioritera, minska något, öka något annat. Balansera upp din spretiga business till att hamna i balans med andra ord.

Bollar i luften illustreras som ett bollhav

Ta varje idé, tjänst eller produkt och förädla den!

Förädla kanske inte är det vanligaste uttrycket när det kommer att sortera sina bollar i luften. Så vad menar jag med det här uttrycket nu då. Jo, så här. Jag tar min egen business som exempel. Jag älskar ju att hålla på med design (webbsidor, logotyper, affischer, content, video – you name it!) OCH musikproduktion OCH coaching för artister OCH vara skivbolagsdirektörska OCH genomföra kreativa releaser själv och med artister OCH coacha inom hästbranschen. Inom varje del jag nu nämnde är det förstås massa underdelningar vilket jag beskriver mer om längre ned. För att alla de här benen som jag vill ha med i min business ska fungera var för sig och tillsammans måste jag förädla varje del. Dvs förfina och med det ofta minska ner själva “innehållet” inom varje tjänst.

bollar i luften filtrera prioritera och förädla

Om jag ex vill ta designuppdrag – ska jag BÅDE göra logotyper OCH affischer OCH webbsidor OCH broschyrer…. eller faktiskt fokusera på EN enda sak del inom design? Är du med på tänket? Jag kan alltså göra designuppdrag – men jag måste välja ut och prioritera VAD inom just designdelen som jag helst vill göra. Kan jag göra alla delar inom alla områden? Nej, för mig personligen måste säga nej här. Då springer man (jag) bara runt och får mest pyssla med att försöka fånga eller hålla alla de där bollarna i luften i styr! Det blir varken hackat eller malet!😅 Och det kan ju vara trickigt nog att få ihop de spretiga affärsidéer som redan existerar. Att hela tiden utöka med nya idéer är inte den bästa idén.

Prioritera, prioritera, prioritera – och förädla!

Så det handlar alltså om att både prioritera och förädla. Först ska du givetvis prioritera bland de större besluten. I mitt fall, SKA jag göra ALLA de där sakerna jag nämnde ovan…? Eller ska jag rentav ta bort något. Kanske lägga till något annat jag hellre vill för min framtid, kanske ta bort något som hängt med ett tag och som faktiskt inte passar mig längre. Sånt som man liksom gör på automatik eller rutin. “eller “Robotliknande” beteenden eller tjänster, du vet sånt man gör för att “man alltid gjort så”.

Hmm… 🤔man får liksom ta sig en ordentlig funderare innan man sätter i alla de där järnen i elden. Liksom besluta sig för vilka som ska ta stor plats, mindre och om några ska vara väldigt små, pyttesmå eller tas bort rentav. Och när du är klar med de större fördelningarna då är det dags att gå in i varje del i sig och tänka lika där. Minska, byt ut, öka något, gör om tjänsterna eller produkterna etc.

Bollar i luften. Det gäller att prioritera.

Kan du vad du behöver eller måste du utbilda dig?

Fler saker om kan hjälpa dig sortera bland “alla dina jag” är att se över vad du är kompetent i redan och var du kanske måste lägga in en rejäl insats för att bli så kompetent som du skulle behöva vara för att det ska fungera. Är det i så fall värt det att ha med det benet? Kommer det göra att du inte hinner med något annat? Nu är vi lite där igen med alla de fantastiska idéer som dyker upp – ska alla genomföras? Många idéer jag själv haft och fortfarande får är rena hobbygrejer inser jag (numera) ganska snabbt. Då vet jag att “det får jag ta nån gång när jag har tid över” och så släpper jag den idé för stunden och fokuserar på det jag SKA göra.

Effektivisera dina nuvarande kompetenser!

För mig är ex musikproduktion eller snarare mitt Singel Koncept en kompetens jag redan “har”. Att ha Singel Konceptet eller bara musikproduktion som tjänst och åta mig uppdrag inom det innebär att jag åtar mig en hel del energimässigt. Dels att skriva en låt, både text och musik och kunna spela in “alla” instrument för att ens få till själva låten. Sedan måste jag kunna mixa och helst mastra före release av låten också. Så bara en enda “tjänst” i min business kan omfatta månaders hands-on arbete.

Men tack vare att jag har lång erfarenhet och kompetens av att göra just musikproduktioner på beställning så har jag skapat ett internt system för mig själv hur jag jobbar med den här tjänsten. Det blir därför bra mycket enklare än om jag skulle vilja påbörja det här idag som en helt ny tjänst. Då skulle jag få börja med att göra de 50 000 (!) timmar det tagit mig att komma dit jag är idag inom just det området. Det vore det ju inte värt! Fundera på dina nuvarande kompetenser och vart du vill. Vilka insatser måste du göra, är det inom flertalet av dina områden måste du nog tänka om he he…😄

Sakerna som INTE ska samsas i ett och samma varumärke!

Trots att jag till fullo förespråkar att som soloföretagare enbart ha 1 (personligt) varumärke och inom det stoppa in sina verksamheter i olika former finns det saker som du inte bör kombinera enligt min mening.

För att ta ett exempel kring mig själv igen så driver ju jag en hästverksamhet som bygger på en anläggning och fysisk location och som inte har något alls att göra med verksamheten Ditte Company. Trots att Ditte Company har måååånga bollar i luften så är det här för långt ifrån varandra. Så driver du t ex ett gårdskafé, en klädbutik online eller liknande “företag i företaget” så att säga – då kan det bli svårt att göra det utifrån ett och samma namn liksom en enda social media kanal. Du kan bli tvungen att splittra upp det och driva flera konton online för att marknadsföringen och affärsidén ska bli tydlig både för dig och kunder så du når fram med vad exakt det är du säljer.

I mitt fall är hästverksamheten en helt separat grej, däremot är min coaching för hästfolk med inom Ditte Company eftersom jag inom Ditte Company pysslar med coaching. Vilket jag inte gör inom Stall Lövholmen. Där är jag stallchef och har en helt annan roll med andra uppgifter.

Glöm inte ditt liv och din hälsa!

Förstås går ju inte hela ens vardag ut på att jobba bara. Jag har definitivt jobbat på tok för mycket själv. Så jag pratar av egen erfarenhet när jag säger att när du gör dina prioriteringar och väljer bollar – glöm inte ÅTERHÄMTNING! Ledig tid, semester, vara med familjen, äta middag med polarna, en aw varje vecka eller vad som nu är din favvo syssla på FRITIDEN. För du måste ha fritid – inte bara jobba! ÄVEN om jobbet är supposed to be superkul enligt min mening. Det är vad jag strävar mot – att bygga det där livet, jobbet och vardagen som man klyschigt nog inte vill (fast måste ta) semester ifrån!

återhämtning
Ditte & Companies Ditte Lindbom

Härligt att du läste hela inlägget!

Jag pratar gärna mer om ämnet och svarar på frågor per mail!

Den gärna den här artikeln!

Facebook
Email
LinkedIn