Kontakta mig!

Bloggartikel

Att produktifiera dina tjänster är ett supersmart och enkelt sätt för dig att sälja lättare. Dina kunder, fans eller följare behöver förstå vad det är du säljer, vilket val de ska ta och varför. Du behöver göra det enkelt för dem att välja och köpa - så sätt igång och produktifiera!

Att produktifiera dina tjänster är ett supersmart och enkelt sätt för dig att sälja lättare. Dina kunder, fans eller följare behöver förstå vad det är du säljer, vilket val de ska ta och varför. Du behöver göra det enkelt för dem att välja och köpa – så sätt igång och produktifiera!

Vad är produktifiering?

Kanske är du inte så bekant med uttrycket produktifera. Låt mig förklara. Att produktifiera handlar om att konkretisera, samla ihop och paketera en tjänst. Både i information, utseende och koncept. Fundera över dina tjänster, produkter eller kanske musiken du släpper om du är artist. Vare sig det handlar om att du coachar andra eller är webbdesigner osv så behöver dina tjänster bli så tydliga de bara kan bli!

Skapa “paketerade” koncept!

Om vi tar exemplet att du är en marknadsföringsbyrå, även om du förmodligen gör en massa, massa olika småtjänster eller stora så kan du förmodligen ta fram ett antal koncept, eller hur? Ex ett “annonspaket för facebook” eller kanske kan kunden få välja mellan annonspaket “Budget”, “Standard” och “Premium”. Jämför motsatsen, du får en förfrågan från en person som söker lite av varje som faktiskt skulle kunna ingå i någon av ovan exempel på paket. Istället för att hänvisa till de här produktifierade paketen du tagit fram får du beskriva och beskriva. De flesta av oss vill ha det enkelt. Enkla val och undrar vi nåt frågar vi, eller hur?

Produktifiera och skapa koncept

Viktigt med designen!

När du fått ihop informationen om din vara eller tjänst så gäller det att lägga en del care på designen! För även om vi förstår text och information så tittar vi mycket på bilder och färger. Att du får en grundläggande koll på vad olika färger har för påverkan på oss är en bra start! Och vilka bilder ska du använda dig som stärker det du faktiskt erbjuder i din tjänst?

Om du ex har de här tre marknadsförings-planerna jag tog exempel på ovan – hur ska du illustrera de olika koncepten i bild? Kanske räcker det med en snygg illustration i vissa fall. Koll ex in free mockups online. Det kan vara hjälpsamt och finns att hitta for free på många sajter online. Men om du tvärtom ska bildsätta dina koncept – vad ska bilden illustrera? En bild på en person som köper något eller en bild som illustrerar lyckan i att kunden kommer framåt med sitt företag tack vare ditt annonspaket? Fundera kreativt på en idé – med kundens känsla och upplevelse i fokus!

Produktifiera med hjälp av ett moodboard

Moodboard för att komma igång med design idéer!

När du ska bolla idéer och få igång fantasin kan det vara super hjälpsamt att faktiskt se massa bilder som ger dig hjälp på traven att kanske skapa dina egna foton eller använda färdiga. Något du kan hitta ex på sidor som Pixabay eller Unsplash och förstår fler både gratis och betalsajter med foton online. När det kommer till design är både bilder, färger och val av typsnitt psykologiskt avgörande för om vi vill köpa en produkt eller inte. Även här kan du testa dig fram och få idéer via sidor/tjänster som Canva.

“Produktifiera” även ditt varumärke!

Liksom dina tjänster eller produkter kan du tänka lite lika kring ditt varumärke, att du liksom paketerar ihop dig själv. För samma sak är det även här – dina kunder behöver snabbt förstås vad det får. Både i DIG som soloföretagare och person OCH dina produkter. Ju mer du satsar på att hela tiden förtydliga ditt varumärke desto bättre!

Var säljer du dina produktifierade varor och tjänster?

Ytterligare en viktig aspekt för att du ska kunna sälja den här fint paketerade tjänsterna är ju att de går att hitta för kunden!😁 Så här gäller det att tänka till kring plattform. Visst kan du sälja på sociala medier, men jag förespråkar personligen en egen plattform online som du äger. I guiden 5 anledningar varför du ska ha en egen hemsida kan du läsa mer om varför. Hemsidan i sig också behöver också vara produktifierad, tydlig och väl sökoptimerad (SEO). Så den matchar ditt varumärke och produkter. Sedan marknadsför du dina produkter via ex nyhetsbrev och i sociala medier och ev andra smarta ställen online! Det ena utesluter aldrig det andra.

Att produktifera abstrakta “ting”

Att paketera tjänster inom marknadsföring och webbdesign får anses hyfsat enkelt skulle jag säga. Av den anledningen att det är “praktiska” eller “fysiska” saker eller ting. Medan att paketera ex musik är lite klurigare! Det är inte lika lätt att ta på om du förstår hur jag menar.

Produktifiera dina tjänster
Vad får du för känsla och upplevelse av den här bilden? Och skulle du köpa en skiva vars omslag såg ut så här utan att ha hört låten? Om det vore en fysisk plats för en kurs i mindfullness, skulle du köpa kursen?

T ex om du som artist investerat i x antal vinylskivor du planerar att sälja. Eller när du är musikproducent som ska göra musik men den finns inte ännu. Hur säljer du din musik till någon som aldrig hört den? Vare sig skiva eller en produktion.

Ja det är t ex superviktigt att med ett snyggt och genomtänkt skivomslag! Och är du musikproducent som ska åta dig ett uppdrag där artisten eller kunden förväntar sig ett visst sound eller stil på musiken – då måste du kunna kanske både berätta, visa tidigare exempel och skapa en känsla för den här mottagaren. Så den vill köpa din produkt!

Produktifiera ditt skivomslag
…eller skulle du hellre köpa musik vars skivomslag såg ut så här om du inte visste vad det va för musik?

Fokus på känsla och upplevelse!

Ja, här gäller det att marknadsföra känslan lyssnaren ska av det kommande resultatet. Är du med hur jag menar? Så här får man tänka utanför boxen lite, men det finns egentligen en enda och gemensam sak mellan vare sig praktiska eller abstrakta tjänster eller produkter. Det är att alltid fokusera på vad kunden, följaren eller fansen ska förvänta sig uppleva eller känna – där hittar du din paketering!

Ditte & Companies Ditte Lindbom

Härligt att du läste hela inlägget!

Jag pratar gärna mer om ämnet och svarar på frågor per mail!

Den gärna den här artikeln!

Facebook
Email
LinkedIn