Bloggartikel

Företagsnamnet spelar roll om du vill attrahera rätt kunder, men det är inte bara därför du ska välja rätt namn. Det spelar också roll för dig! Här kan du läsa varför!

Företagsnamn – är det viktigt vad företaget exakt heter undrar du? Ja det är det om du frågar mig! Visst finns det sammanhang där själva företagsnamnet kan bli mindre viktigt om själva produkten företaget säljer ska vara i främsta fokus. Men ur en soloföretagares perspektiv som jag tänkte ta upp i det här blogginlägget anser jag det väldigt relevant att döpa sin business till något som andra lätt förstår vad det handlar om eller använda ditt eget namn om du snarare är en entreprenör med flertalet olika produkter eller verksamheter under ditt “paraply”.

Med rätt namn företagsnamn undviker du förvirring!

Jag startade mitt företag på pappret 2005, men jag “drev företag” många år innan dess. Som mångsysslare sen forever har jag inte alltid varit så strukturerad som jag är nu. Tvärtom va jag “förr” snarare lite all over the place och namngav saker på ett sätt som kunde förvirra mina kunder en hel del. Samtidigt som jag drev “Stall Lövholmen” drev jag “Lövholmen Studio” och skivbolaget “Young Music Sweden“. Men företaget, ja det hade ett fjärde namn. Det här innebar att jag i andras ögon drev i alla fall 3 “företag” som var och en hade en egen webbsida online och sociala media konton. Rörigt för både mig och dom med andra ord!

Att låta “Lövholmen” bli det enhetliga namnet skulle inte ha fungerat, inte heller Young Music. Vissa företagsnamn berättar ju redan i namnet vad det är företaget gör. Man förstår att ordet “music” innebär musik i någon form och “stall” innebär häst för de flesta. Men det här va inget jag tänkte på då.

Driva din solobusiness utifrån ett personligt varumärke?

Ett antal år senare vidareutbildade jag mig bl a inom varumärkesutveckling och kom då första gången i kontakt med vad det innebar att driva sin business utifrån ett personligt varumärke. Faktum är att jag direkt sparkade totalt bakut åt att kalla mitt företag vid mitt personnamn – Ditte Lindbom – nej, nej, nej, det kändes inte alls rätt. Så mesigt liksom! Young Music Sweden – det lät ju coolt liksom!😁

Utbildningen löpte på och åren gick. Jag kunde inte släppa idén som ändå hade etablerats i min hjärna att det inte va så dumt det där med personligt varumärke utifrån mitt namn och jag. Jag gjorde ju tusen saker och det skulle ju helt klart underlätta om jag kunde göra det utifrån mig och mitt namn som “paraply”.

Men hela namnet nej, det ville jag inte ha. Så jag började spåna på Ditte…. nånting. Att lägga till något efter. Blotta tanken på att kombinera svenska med engelska t ex Ditte Music kändes urfjantigt! Jag va verkligen inne på att företagsnamnet är något som bara dyker upp på skatteverket eller vid betalningar osv. Det va liksom inte så viktigt!

Dra nytta av ditt namn i ditt företagsnamn!

Till slut fick jag kapitulera för att personligt varumärke skulle bli det ända rätt för mig med “alla mina jag” och verksamheter. Förmodligen är det här the way to go för många av oss som kör vår business i soloformat – speciellt om du liksom jag är multipassionerad eller kör multipla verksamheter som alla leder till dig som spindeln i nätet.

Vid det här laget hade jag accepterat och börja komma överens med namnet Ditte Company. Ett antal år senare blev det slutliga namnet på mitt företag Ditte Group där Ditte Company istället blev ett av två “verksamhets-ben” i Ditte Group tillsammans med Lövholmen. Just Ditte Group va för övrigt ett namn jag fick tjata mig till mig hos bolagsverket som har strikta regler vad ett enskilt företag får heta vs ett AB.

Jag va då mycket nöjd över mitt val och jag ska snart berätta varför det här med företagsnamnet är viktigt, jag måste bara inflika en sak. Att använda ditt person namn som företagsnamn innebär INTE att du driver ditt företag som personligt varumärke. Att driva ditt företag på så vis innebär kort förklarat att DU är företaget, det finns inga “vi” eller “oss” utan du, din nisch och din unikhet är vad som är den främsta säljstrategin, inte vad (produkter, tjänster etc) du säljer. Är du med?🙂

Hur du kan tänka kring att hitta rätt företagsnamn

Så, varför tog jag då det här beslutet som jag från början va så emot. Jo, i mitt fall fanns det inte ett bättre alternativ. Och nu tokgillar jag idén OCH namnet!😂 Jag har så många järn i elden och va samtidigt trött på att vara så utspridd med alla “sub-brands” som bara hade ökats på längs med åren. Har du sett min “slogan” vet du att den är “Tusen järn i elden & loving it” och jag har onekligen en hel del projekt, brands och olika verksamheter i Ditte Group. Så att få till just “Group” blev mot slutet mer och mer relevant.

Mina olika underverksamheter behövde ju ha sina egna respektive namn för sina specifika verksamheter – Ditte Company som omfattar Ditte Academy och Ditte Music Group och Lövholmen som omfattar Stall Lövholmen, Lövholmens Gård och Lövholmen Studio. Sistnämnda är verksamheter som döpts utefter på vilken location de finns eftersom det omfattar tjänster på en plats man måste åka till för att köpa något.

Har du en fysisk butik? Ta med platsen i namnet!

Befinner du dig ex i Delsbo och säljer kryddor i en fysisk butik bör ditt namn definitivt heta något i stil med “Delsbo Kryddor” eller kanske något mer elegantare uttryck, men du förstår poängen. Snarlikt skulle jag säga att det är om du säljer kryddor BÅDE online och i fysisk butik.

I många fall kan en butik behöva ha ett passande namn för vad man som kund kan köpa där, ex “Malmö Musikbutik” snarare än att du ska lägg in ditt eget namn i själva företagsnamnet. Med det inte sagt att du inte kan döpa din butik till vad du vill och sedan “förklara” att den ligger i Malmö eller kanske nyttja en kombo i “Majas Musikbutik Malmö”. Driver du bara en onlinebutik? Då fungerar ju “Majas Musikbutik” utmärkt! Åter igen, bara exempel-namn, du har säkert bra mycket smartare och snyggare idéer i tankarna!💪

Företagsnamn för entreprenören då?

Är du entreprenör och pysslar med lite av varje behöver du liksom jag och många med mig hitta ett neutralt uttryck men gärna med relatering till ditt namn. Jag kan ju inte heta “Ditte Webb och Design och Skivbolag och Stallverksamhet och Utbildning”…. det blir superlångt och inte alls snyggt! Och tänk dig den mailadressen…🤣

För med företagsnamn är det viktigt att dina alla kontaktadresser såsom mail, sociala media konton, hemsida osv har samma identiska namn. Annars uppstår onödig förvirring. Döp inte “Delsbo Kryddor” till @dlskrydd på instagram! Finns inte ditt exakta namn, fine, lägg till något efter, men ÄNDRA INTE huvudnamnet – testa @delsbokryddor.se istället om det är din webbadress exempelvis och så kör du på den på alla ställen online som du är aktiv på.

Måste man ha sitt person namn alltså? Nej! Inte alls. Du kan såklart använda ett påhittat uttryck, men gör du många saker i din business är neutralitet i namnet min rekommendation och då kan ditt eget namn bli användbart så du blir “företaget” som jag nämnde ovan – det är DIG man “köper” och litar på, dina produkter blir sekundära. Gör DU bra produkter en gång är det stor sannolikhet att nästa produkt som kan vara en helt annan uppfattas lika tillförlitlig att köpa för att det är DU som säljer den, är du med på tänket?😀

Tänk till innan så du slipper ändra ditt namn en eller flera gånger!

Ta extra betänketid på dig när du ska skapa ditt företagsnamn och researcha online hur det ser ut med ledigheten i olika kanaler. Många andra kanske också använder samma förnamn som du i sitt företagsnamn och det blir kanske otydligt för andra vem som är vem. Visst kan du efter ett antal år byta namnet om och när du behöver förändra saker i ditt företag MEN tänk på att webbsidor, sociala media konton och en rad annan information online etableras som sjutton över tid – byter du namn börjar du också om!

Jag har både bytt namn och startat liksom avslutat verksamheter och projekt i omgångar. Jag vet vilken tid det kan ta att både strukturera en så pass omfattande företagsstruktur som Ditte Group, men jag vill samtidigt uppmuntra till att det är så värt det! I alla fall om du liksom jag tycker om att ha ordning och reda på vad som är vad och vill att dina kunder åtminstone ska på en inte alltför lång stund kunna navigera runt på ett enkelt sätt bland dina tjänster och produkter och hyfsat snabbt hitta till det dom vill köpa!

Varför det är viktigt med rätt företagsnamn!

Att du hittar rätt företagsnamn för din business eller uttryck för ditt entreprenörskap är alltså viktigt av flera aspekter. I det ena fallet för att dina kunder snabbt ska förstå vad det är du säljer och vart du finns (om du ex har en fysisk/och online butik) och i det andra för att som entreprenör vara tydlig i att det faktiskt är DU som är företaget, att det är ditt namn eller ditt namn + något uttryck efter som de ska komma ihåg, vad det står för och vad du erbjuder inom ditt namn.

I slutändan kommer det också handla om hur duktig du är på att marknadsföra dig förstås, men att ditt namn stämmer överens med vad du säljer, befinner dig eller står för är A och O – även om du är en fena på annonsering.

Välj ett namn du trivs med och kan växa i!

En sista viktig aspekt, och som jag personligen tycker är en väldigt relevant faktor i valet av namn, det är att du tänker på att skapa ett namn DU kommer trivas med, som kanske till och med ger dig “energi” nästan att liksom leva upp till det som du döpt företaget till. Så det nästan blir lite en morot mot din vision. När jag startade skivbolaget Young Music Sweden tyckte jag det lät alldeles för “stort” och lite too much först, men när jag vant mig kändes det liksom som ett namn och en verksamhet som va menad att utvecklas, där både jag och verksamheten kunde och va menad att växa i namnet nästan.

Young Music Sweden ingår idag inom Ditte Music Group och har nu en betydligt mindre roll, men jag har skapat många projektnamn och uttryck genom åren och upptäckt att det här med att “ta i lite mer” än vad företaget är precis just nu är himla inspirerande när man väl landat i det. Så det är mitt sista tips till dig – go for it!🤩

Ditte & Companies Ditte Lindbom

Härligt att du läste hela inlägget!

Jag pratar gärna mer om ämnet och svarar på frågor per mail!

Den gärna den här artikeln!

Facebook
Email
LinkedIn